Lean in de zorg

Lean wordt met wisselend succes toegepast in de zorg. De ervaring heeft geleerd dat lean alleen succesvol kan zijn als volgens de lean principes wordt gewerkt.
Valkuilen:
- een te grote focus op de tools in plaats van de principes
- te weinig focus op de cliënt/patiënt en klantwaarde
- alleen verbeterprojecten doen met zogenaamde “Belts” (green, black belts) of coaches
- lean niet gedreven vanuit de top van de organisatie (lean vaak gedelegeerd aan een MT lid)
- volgens lean principes managen niet de standaard methode
- medewerkers niet betrekken
- (blind) kopiëren van anderen
- focus op kosten reductie (de lean filosofie kent de volgorde Veiligheid, Kwaliteit, Levering, Kosten)
- geen connectie tussen verbeteren en de organisatie doelen
- onvoldoende begrip van lean
- medewerkers onvoldoende tijd gunnen zich te ontwikkelen
Op de foto een voorbeeld van een Waarde Stroom Analyse in de zorg.
Lees hier de blog over de speciale toepassing van een aangepaste vorm van Waarde Stroom Analyse bij Zinzia. Doel was hier het helder krijgen van problemen in het proces en teambuilding.
Laatste Nieuws
-
Samenwerken aan verbeteringen en ze verspreiden is nog niet zo eenvoudig
Bij het begeleiden van zorgteams met continu verbeteren zie ik […]
-
‘Alle begin is geknoei’
Deze maand werd Ed Catmull geïnterviewd in Managementboek Magazine, naar […]
-
Artikel in Kwaliteit in de Zorg – Waarde toevoegen door verspillingen te elimineren
Het vakblad Kwaliteit in de Zorg vroeg Ted Kraakman en […]
-
Hoshin planning afgerond – Met Ziel en Zakelijkheid op weg naar het ware Noorden
Zinzia gaat voor Excellente zorg en wil dat bereiken door […]