Samenwerken aan verbeteringen en ze verspreiden is nog niet zo eenvoudig
Bij het begeleiden van zorgteams met continu verbeteren zie ik telkens weer het enthousiasme waarmee praktische problemen te lijf worden gegaan. Wat ik helaas ook vaak zie is dat teams onderling vrijwel niets van verbeteringen met elkaar delen.
Nu ben ik een groot voorstander van eenvoudige tools zoals een verbeterbord op de afdeling/woning, zodat continu zichtbaar is welke problemen er spelen en wie er bezig is met welk probleem. Tegelijkertijd is dit analoge systeem ook een belemmering bij het verspreiden van goede ideeën.
Tevens heeft een verbeterbord een beperkte omvang, zodat gerealiseerde verbeteringen niet voor lang zichtbaar blijven.
In mijn coaching probeer ik teams bij het verbeteren, zeker in het begin, zoveel mogelijk te beperken tot de zaken waar ze zelf invloed op hebben. Voordeel hiervan is dat verbeteringen snel kunnen worden gerealiseerd. Nadeel is dat belangrijke verbeteringen waar mensen van buiten het team een rol in hebben vaak blijven liggen.
Recentelijk liep ik tegen een heel bruikbare online tool aan die deze twee belemmeringen kan oplossen.
Een tool die zorgprofessionals helpt bij het Continu Verbeteren. Een laagdrempelige tool, waarin verbetersuggesties eenvoudig kunnen worden vastgelegd, geselecteerd, uitgevoerd en gecommuniceerd. Eigenlijk is het een Continu Verbeteren social media tool.
De naam van de tool is COIMBEE, dat staat voor COntinuous IMprovement By Engaged Employees, continu verbeteren door betrokken medewerkers.
Bekijk dit eerste filmpje over COIMBEE.
Inmiddels ben ik vertegenwoordiger van Coimbee voor de zorg sector.
Ik ben benieuwd naar je reactie!
Hartelijke groeten,
Jeroen de Groot
Lean Coach in de zorg
FlexQCD
Laatste Nieuws
-
Samenwerken aan verbeteringen en ze verspreiden is nog niet zo eenvoudig
Bij het begeleiden van zorgteams met continu verbeteren zie ik […]
-
‘Alle begin is geknoei’
Deze maand werd Ed Catmull geïnterviewd in Managementboek Magazine, naar […]
-
Artikel in Kwaliteit in de Zorg – Waarde toevoegen door verspillingen te elimineren
Het vakblad Kwaliteit in de Zorg vroeg Ted Kraakman en […]
-
Hoshin planning afgerond – Met Ziel en Zakelijkheid op weg naar het ware Noorden
Zinzia gaat voor Excellente zorg en wil dat bereiken door […]